Вітаю! Запрошую до співпраці.

Педагогічні читання В.О. Сухомлинського

Педагогічні читання В.О. Сухомлинського

35 коментарів:

  1. Шановні колеги, В. Сухомлинський - це особлива сторінка в житті кожного педагога, це особливі відносини з дітьми, особлива аура та особливі технології навчання. Давайте проведемо ці дні разом із ідеями Сухомлинського для того, щоб визначитись у власному стилі побудови відносин та навчання вцілому.
    Запрошуємо бажаючих до обговорення статей.Прохання коментарі залишати на блозі, а шкільні заходи презентувати в творчих спільнотах.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Як на мене, то ідеї В. Сухомлинського співзвучні в контексті НУШ.Дитиноцентризм через призму бачень В.Сухомлинського - "у наших руках найбільша цінність - Людина"; педагогіка партнерства - " у колективі створюється єдність суспільного та індивідуального; коли школа , громада, батьки виступають в єдності, це вчить дітей мудрості, гармонії, вимогливості";сучасне освітнє середовище - " життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, фантазії, творчості".

      Видалити
  2. Шановні колеги! Ми маємо чудову нагоду розширити свої знання про В.О.Сухомлинського. Людину рідкісних душевних якостей: привітний, уважний, чуйний, доброзичливий, щирий у ставленні до своїх колег. Вимогливий, суворий, особливо у випадках слабкої компетентності, недбалого, формального виконання своїх обов'язків. Водночас був ерудитом, енциклопедистом, енергійним, діяльним, принциповим, своє полум'яне серце беззастережно і назавжди віддав школі, дітям, педагогіці. Вивчають В.Сухомлинського, дослухаються до його мудрих порад та настанов політики і бізнесмени, економісти і правознавці, лікарі та вчителі,- всі,-кому не байдуже майбутнє нашої країни,- діти. Тому запрошую Вас, шановні колеги, долучайтеся до нашої розмови.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. У книзі «Серце віддаю дітям» В.О.Сухомлинський зазначає: «Дитинство – найважливіший період людського життя, не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя. І від того, яке було дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що ввійшло до її розуму й серця з навколишнього світу, – від цього значною мірою залежить, якою людиною стане сьогоднішній малюк». Ми, педагоги, повинні завжди про це пам'ятати і гідно вести дітей за руки, втілюючи в сучасну школу педагогічні ідеї видатного наставника – В.О.Сухомлинського.
      У книзі "Як виховати справжню людину" автор, звертаючись до дітей, писав: "Не завдавай своїми вчинками, своєю поведінкою болю, кривди, турботи, тяжких переживань іншим людям. Умій підтримати, допомогти, підбадьорити людину, в якої горе... Не будь байдужим" (80, т.2, 253).Найкращі місця з творів В.О.Сухомлинського хочеться перечитувати знову й знову, вдумуватися у їхній складний і невичерпно багатозначний зміст.

      Видалити
    2. Дякую за інтерпретацію цих двох книг. Це, на мій погляд, історичний педагогічний шедевр - гімн дітям, це ідеї гуманності, які так потрібні сьогодні.

      Видалити
  3. “Сто порад вчителеві” – ще одна праця, яка має стати постійним порадником учителя, як і інші його визначні твори, що мають пізнавальне значення для освітніх працівників.
    У центрі уваги видатного педагога – багатогранна діяльність учителя, його проблеми, культура спілкування з дітьми, педагогічна майстерність, духовність, підготовка вчителів у навчальних закладах тощо. Про Сухомлинського можна і хочеться говорити безкінечно. Педагогічні погляди видатного українського педагога залишаються актуальними сьогодні. Особистість учителя він розглянув як наріжний камінь навчання та виховання, а його професійну і педагогічну майстерність пов’язував з рівнем психологічної культури, психолого-педагогічних знань, розмаїттям засобів естетико-психологічного впливу на учнів. Однією з визначальних якостей учителя В. Сухомлинський вважав любов до дітей.
    Тож прислухаймося до порад Великого Педагога. Напередодні Дня вчителя бажаю усім бути справжніми для своїх учнів. Творімо «школу радості для дітей, школу творчості для учителів і школу спокою для кожної української родини»!
    Л.М.Волятицька

    ВідповістиВидалити
  4. Школи нової предтеча
    У німбі слави земля Павлиська,
    Звідусіль до неї кличуть дороги.
    Тут творив Василь Сухомлинський,
    Геній наш, педагог від Бога.
    Велич помислів. Серце гаряче.
    Воно крізь століття не охолоне.
    Ми сьогодні запалюємо свічі,
    Свічі пам’яті та пошани.
    Бути Людиною – його сутність душі
    І лист у вічність не тільки сину.
    Це заповіт, як Тарасів, усім
    Поколінням прийдешнім на Україні.
    Бути Людиною – свята простота
    І глиба важка, що лягає на плечі.
    І він її ніс. Одержимість його палка,
    Наче вогник ясний серед темної ночі.
    Ми сьогодні запалюємо свічі
    У світлій скорботі, у глибокій задумі.
    Школи нової невтомний Предтечо,
    Повік , Добротворче, тебе не забудем.
    Анісімова Віра Павлівна, учитель української мови та літератури

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Віро Павлівно, спасибі за вірш, який возвеличує постать педагога, прославляє його ідеї.Прошу представити його всім педагогам та учням на шкільних педагогічних читаннях.

      Видалити
  5. Для мене праці видатного педагога, знавця дитячих і вчительських сердець є скрижалями, з яких я черпаю настанови для вдосконалення педагогічної майстерності, адже дитина повною мірою розкривається і розвивається лише тоді, коли поряд розумний, умілий, мудрий наставник.

    ВідповістиВидалити
  6. В.О.Сухомлинський - педагог, засновник гуманістичної новаторської
    педагогіки. Відштовхуючись від ідей великих мислителів і гуманістів
    минулого, він сформулював оригінальну педагогічну концепцію. Він
    розпочав свою педагогічну діяльність з навчання першокласників. В центр
    виховного процесу В.О. Сухомлинський поставив особистість. Основою його
    концепції є повага і довіра до дитини, визнання її унікальності.

    ВідповістиВидалити
  7. ,,Через казку, фантазію, гру, через неповторну дитячу творчість вірна стежка до серця дитини.’’ В.О. Сухомлинський
    Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості. Без цього вона – засушена квітка, як писав В.О. Сухомлинський. Тому нам, вчителям початкових класів важливо, щоб діти самі ставали творцями прекрасного, вміли спостерігати, сприймати, відчувати красу природи.
    Для мене особисто дуже важливо, щоб діти зрозуміли, що Земля – наша спільна домівка, навчилися цінувати й оберігати природу, а також вміли спілкуватися як з людьми, так і з оточуючим світом, могли співпереживати, були милосердними та добрими. Все це я знаходжу в педагогічних працях та художніх творах В. Сухомлинського.
    Праця над творами, казками – це не тільки розвиток мовлення, а й самовиховання почуттів, це «загально педагогічна проблема, від вирішення якої залежить розумовий розвиток учнів, багатство їхнього духовного життя». Цю роботу треба розпочинати з спілкування з природою.
    Педагогічні їдеї В.О.Сухомлинського , його творча спадщина витримали перевірку часом і довели свою життєздатність. Його педагогіка – це педагогіка серця. Пам’ять про видатного педагога житиме доти, поки існуватимуть школи, учні, педагогічна наука.

    ВідповістиВидалити
  8. Сьогодення вимагає від педагогів переосмислення багатьох освітніх питань. Те, що сьогодні ми називаємо інтерактивною методикою, В.О. Сухомлинский впроваджував багато років тому – тоді й слова такого не було. Тому нині є актуальним звернення до гуманістичних основ педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського. Особливо доцільно звернути увагу на його новаторські здобутки – це школа радості, школа під блакитним небом, уроки мислення серед природи, бесіди з людинознавства, що описуються у книзі "Серце віддаю дітям". Як прекрасно, що зв'язок з минулим можна отримати через книги, які залишилися нам у спадок. Книги В. Сухомлинського, безмежний океан думок! Це найбільший подарунок для мого серця. Вдумайтеся у фразу "Серце віддаю дітям" – нею сказано все. Таким має бути вчитель. І таким був Василь Сухомлинский – вчитель із маленької сільської школи на Кіровоградщині.
    Педагог без любові до дитини – все одно, що співак без голосу, музикант без слуху, живописець без відчуття кольору" – зазначав В.О. Сухомлинский.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Інно Анатоліївно, Ви відмітили всі тонкощі ідей Сухомлинського в порівнянні з Новою українською школою, бо сьогодні актуальними є школа радості, школа під блакитним небом, уроки мислення серед природи, бесіди з людинознавства.

      Видалити
  9. На сучасному етапі розвитку інклюзивної освіти, важливою є педагогічна спадщина видатного гуманіста В. Сухомлинського, в які неоціненні скарби педагогічній мудрості мають величезну силу у формуванні нової філософії державної політики щодо дітей особливими освітніми потребами.

    ВідповістиВидалити
  10. В. О. Сухомлинський пропонує нам, колегам-учителям, двісті занять-бесід про найвитонченішу й найбагатшу у світі красу – красу рідної мови. Педагог стверджує, що любов до такого духовного багатства, як мова, – це сама суть духовного життя людини. Люблячи прекрасне, переживаючи повагу і шану до краси, людина вчиться поважати саму себе. Внутрішня духовна культура стає сильним стимулом самовиховання.
    Людина, вихована на красі слова, усе життя буде непримиренна до примітивів й вульгарності. “Захоплення красою слова – одне з тих найтонших і найглибших почуттів, які треба поступово, але неухильно, докладаючи немалих зусиль, утверджувати в юній душі”, – пише В. О. Сухомлинський. Тільки там, де почуття виховується, де людина переживає його не один раз, можна говорити про любов до рідного слова.
    Отже, творче осмислення спадщини видатного українського педагога й методиста збагачує досвід роботи над словом на уроках мови. Заглиблюючись у його поради, побажання, переконуєшся, що кращої методики навчання рідної мови, як у В.О.Сухомлинського, нині немає.

    ВідповістиВидалити
  11. Новаторські ідеї Сухомлинського є актуальними і нині. Особливо в умовах НУШ. Адже робота з "важкими" дітьми багато в чому перегукується з інклюзїєю. Без щирого ставлення до дітей з боку вчителя неможливо налагодити ефективний навчальний процес. Це є головним завданням сьогодення. Тому що без взаєморозуміння між учнями та вчителями важко досягти основної освітньої мети - виховати Людину, адаптовану в сучасному суспільстві.

    ВідповістиВидалити
  12. Мельник Майя 9 жовтня 2018 р. о 20.50
    Без постаті В.О.Сухомлинського - ми не можемо собі уявити історію української педагогіки.
    У всі часи одним із засобів виховання, особливо молодших школярів є казка - одна із складових педагогічної спадщини педагога. Вона сприяє цілісно емоційному пізнанні світу зростаючою особистістю,розвиває рефлексивне міркування,що сприяє формуванню у дітей любові до батьків, поваги і співчуття до бабусь і дідусів, честі і совісті,свободи і обов'язку,любові до рідної землі.
    "Ви живете серед людей. Кожен ваш вчинок ,кожне ваше бажання позначається на людях. Робіть так, щоб людям було добре,"- писав Василь Олександрович у передмові до книги "Важко бути людиною".
    Незаперечним є факт високого виховного потенціалу казки,вплив якої на формування особистості підтверджено не одним поколінням педагогів.

    ВідповістиВидалити
  13. В.О. Сухомлинський знаменитий педагог, який створив свого часу оригінальну педагогічну систему. Він присвятив своє життя вихованню дітей, формуванню справжніх особистостей.
    В.О.Сухомлинський писав: "Навчати людяності - дуже складна й неймовірно важка справа".
    Його книги "Серце віддаю дітям", "Сто порад вчителеві", "Як виховати справжню людину?" є настільними книгами багатьох педагогів. Один з розділів книги "Серце віддаю дітям" має назву "Дайте дитині радість пізнання"... Цей заклик може бути епіграфом нашого творення НУШ.
    Корман Наталія

    ВідповістиВидалити
  14. Невичерпним досвідом педагогічної мудрості є книга В.Сухомлинського "Сто порад учителеві". Це настільна книга не лише для молодих учителів, які роблять перші кроки своєї педагогічної діяльності, а й для досвідчених педагогів із великим життєвим досвідом. Перечитуючи сторінки книги, черпаю і відкриваю в собі по-новому ті прості істини, які дозволяють мені ще більше пізнати світ дитячої душі, примножити власні життєві сили, наповнити серце любов'ю та щиро віддавати її своїм вихованцям.

    ВідповістиВидалити
  15. Ольга Мельничук
    Педагогічна спадщина Василя Сухомлинського має надзвичайно важливе значення у діяльності сучасних педагогів. Положення про необхідність високих особистих якостей учителя, розроблене у працях великого педагога, можна розглядати як принцип особистісно орієнтованого підходу до навчання і виховання - принцип залежності розвитку особистості учня від особистості вчителя. В.О.Сухомлинський вважав, що професія вчителя є особливо близькою до науково-дослідної. Педагого має аналізувати факти, передбачати наслідки виховного впливу, інакше він перетвориться на ремісника.

    ВідповістиВидалити
  16. Сьогодні особливо гостро стоїть питання патріотичного виховання дітей і молоді, формування в підростаючого покоління громадянської компетентності та розвиток демократичної культури.
    Тому, основні ідеї В.О.Сухомлинського: виховання справжньої людини , громадянина своєї країни, захисника Батьківщини з раннього віку є надзвичайно актуальним й нині. У своїй роботі «Народження громадянина» він писав: «Домогтися того, щоб вихованця вже з дитинства хвилювало теперішнє та майбутнє Вітчизни, одна з найважливіших передумов запобігання моральних зривам у дитячі роки…» Цьому питанню великий педагог приділив увагу також у інших працях: «Як виховати справжню людину», «Вітчизна у серці», «Листи до сина» та інші.
    Використовуючи педагогічну спадщину В.О.Сухомлинського, ми, вчителі початкових класів, не тільки ведемо учнів у світ навколишньої дійсності, допомагаємо оволодівати знаннями, але й виховуємо громадянську гідність, віру в людину, відданість Батьківщині, любов до рідної землі.

    ВідповістиВидалити
  17. Галина Горщук
    В.О. Сухомлинський народився і виріс у звичайній селянській родині. Мати майбутнього педагога виховувала своїх дітей на традиціях християнської та народної моралі.Тому, працюючи над порадами як людині жити гідно, Василь Олександрович опирався на науку матері та мудрість попередніх поколінь.Всім відомі "10 не можна" Сухомлинського, цікаво як вони перегуються з десятьма Біблійними заповідями. Звучить в них і повага до старших, і пересторога не заходити в суперечки, тим більше не залишати людей похилого віку на самоті. Особливу увагу педагог звертає на стосунки дітей з матірю: "Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі". Цікаво Василь Олександрович пояснює те,як себе поводити за столом:"Людська трапеза - це не вгамування голоду,не фізіологічний акт.За столом відбувається цікаве духовне спілкування людей". Проблеми, які підіймає видатний педагог у своїй праці актуальні і сьогодні. Доречно дотримуватися їх не тільки дорослим, але й підростаючому поколінню:молоді і дітям.Адже виховання гідності, поваги до матері, людей поважного віку - один з пріоритетних напрямків педагогічної праці...

    ВідповістиВидалити
  18. Шановні колеги, дякую за змістовні коментарі. Ця тема не може залишити нікого байдужим. Продовжуємо наш діалог.

    ВідповістиВидалити
  19. Світлі ідеї В.О. Сухомлинського вічні, як вічними є Добро, Краса, Любов, оскільки любов’ю
    твориться людина – найвища цінність серед усіх
    цінностей світу. Щоднини ми живимося мудрістю
    цього великого Добротворця, адже немає жодної
    проблеми в педагогіці, якої б він не торкнувся, не
    вказав нам шляхи її розв’язання.
    Успішне навчання і виховання
    молоді сьогодні не можливе без глибокого
    вивчення і творчого впровадження в життя
    педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського,
    яке стає особливо актуальною в умовах
    розбудови національної освіти.

    ВідповістиВидалити
  20. Віра Іванівна Кісіль шкільний бібліотекар
    Василь Олександрович написав багато, більше 1500, казок, оповідань, притч, замальовок з життя дітей. У них він розкрив широкий, різноманітний, різнобарвний світ, що сточує кожну дитину, охоплює все наше життя. Він хотів, щоб цей світ увійшов у душу маленької дитини, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю і людяністю. Сухомлинський не лише сам писав казки і розповідав їх дітям, часто серед природи, у зеленому класі, який він називав Школою під Голубим Небом або Школою Радості, а й учив дітей самих складати казки, пробуджував у них думку і слово. "Казка, — любив повторювати він, — це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки й мови." Тому так актуально в наш час, коли все заполонили смарфони,гаджети, планшети, звертатися до невичерпного джерела мудрості - книги. Виховувати дітей на прекрасних творах великого Вчителя...

    ВідповістиВидалити
  21. Лідія Мельник
    Педагогічна спадщина Василя Сухомлинського надзвичайно багатогранна, та в центрі його уваги передусім була дитина, особистість, її духовний світ та моральні цінності. Він наголошував, що основу виховання мають становити загальнолюдські цінності – добро, совість, честь, обов'язок, гідність.
    Чи не найважливішим засобом виховання Василь Сухомлинський вважав мистецтво спілкування педагога з дітьми. Педагогічна спадщина В. Сухомлинського переконує у тому, що лише високодуховна особистість прагне передавати багатства своєї душі нащадкам. Людяність, душевність спілкування – ключ, що відкриває дитячі та юнацькі серця. Саме завдяки такому спілкуванню діти довіряються педагогу як старшому доброму пораднику, другу. «Учитель – це передусім жива людина, яка входить до світу пізнання, творчості, людських взаємин» - говорив Сухомлинський

    ВідповістиВидалити
  22. Світлана Носульська
    Наприкінці свого життя В.О. Сухомлинський розпочав роботу над дуже потрібною книгою – енциклопедією сімейного виховання «Батьківською педагогікою». Проте він не встиг підготувати до друку цю працю. Вже після його смерті були зібрані рукописні і друковані статті та підготоване видання «Батьківської педагогіки». Вона складалася з семи бесід, що забезпечують правильне виховання дитини.
    Мене найбільше вразила бесіда перша, яка називається «До батьківства та материнства потрібно готуватися з колиски». Сухомлинський пише: «Я не перебільшую, якщо скажу, що молоді батьки, які не вміють бути чоловіком та дружиною, за часту такі ж безпорадні як і діти. Не всім бути фізиками і математиками, а батьками бути обов’язково всім.»
    Стає зрозуміло, що ми не вчимо в школі головному – не навчаємо жити. Не замислюємося ми – ні педагоги, ні батьки, що найважливіша мудрість життя – це людські взаємовідносини, адже від цього значною мірою залежить міцність сім’ї і як наслідок, міцність держави. Ось чому освітня галузь конче потребувала змін. В ст. 12 закону України «Про освіту» сказано, що метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
    Отже, для успішного життя необхідні такі компетентності: навчання впродовж життя, громадянська та соціальні компетентності.

    ВідповістиВидалити
  23. Людмила Шлапак
    Духовне життя людини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості. Без цього вона засушена квітка, як писав В.О. Сухомлинський. Тому нам,вчителям початкових класів важливо, щоб діти самі ставали творцями прекрасного, вміли спостерігати, сприймати, відчувати красу природи.
    В.О. Сухомлинський писав: "Природа мозку людини потребує, щоб її розум виховувався біля джерела думки, серед образів природи, щоб думка переключалася з наочного образу на "обробку" інформації про цей образ. Якщо ізолювати дітей від природи, якщо з перших днів навчання дитина сприймає тільки слово, то клітини мозку швидко втомлюються і не справляються з роботою, яку пропонує вчитель".
    Розроблена В.О. Сухомлинським педагогічна система актуальна і тепер. Тож спадщина педагога-гуманіста була і залишається невичерпною скарбницею педагогічного досвіду і мудрості.

    ВідповістиВидалити
  24. Тетяна Балан
    Творчість В.О. Сухомлинського є надійним порадником .Вчителю надає допомогу в реалізації іноваційних підходів до організації освітнього процесу.

    ВідповістиВидалити
  25. Олена Онофрійчук
    Твори В О Сухомлинського всі без винятку носять не лише виховний, але й повчальний характер. Вони побудовані на реальних подіях взятих із життя, які легко сприймаються дітьми.Твори про тварин, про "Братів наших менших", як називає педагог - це скарб виховання доброти, вміння турбуватися про інших, співчувати та відчувати біль ближнього. Читаючи ці твори жодна дитяча душа не залишиться байдужою. Сухомлинський - наш сучасник.Якщо говорити про систему роботи НУШ, то вона співзвучна з методикою роботи "Школи радості", яку створив великий педагог. Саме він говорив, що лише там можливий всебічний розвиток особистості, де діють два вихователя, а саме: сім'я та школа, і діють разом,одностайно, поділяють одні й ті ж переконання, виходячи з тих самих принципів. В. О. Сухомлинський вважав, що саме дитячий егоїзм, жорстокість, невдячність, байдужість, лицемірство породжуються сааме вадами сімейного виховання.

    ВідповістиВидалити